0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
گشتاور سنج یا ترکمتر چیست؟ و کاربرد آن چگونه است ؟

 

گشتاور سنج یا ترکمتر چیست؟ و کاربرد آن چگونه است ؟

گشتاور متر یک دستگاه بسیار خوب است که برای اندازه گیری گشتاور یا نیروی چرخشی استفاده می شود . درواقع  زمانی که بخواهید میزان چرخش و یا به اصطلاح باز و بسته کردن پیچ ها را کنترل و محاسبه کنید ، به این ابزار احتیاج پیدا میکنید. این مانند یک کارآگاه کوچک است که به شما کمک می کند میزان نیروی چرخشی یا چرخشی وارد شده بر یک جسم را معمولاً در صنایع مختلف مانند خودروسازی، مکانیکی، تاسیساتی و مهندسی برای اطمینان از دقت و ایمنی سیستم‌های مکانیکی استفاده می‌شود.  

کارایی ترکمتر چگونه است؟

از بابت عملکرد کاربرد ترکمتر ها یکی است ، یعنی تمامی آنها برای تنظیم گشتاور پیچ ها برای باز و بسته کردن به کار می آید. اما دو مدل از این ابزار در صنایع وجود دارند . نمونه ترکمتر دستی  و  مدل گشتاور روی پیچ گوشتی های بادی یا برقی یا روی انواع دریل ها  که در مدل ترکمتر دستی با اعمال نیرو  توسط دست  و حرکت دادن ترکمتر  ، پیچ ها را باز و بسته میکنیم . اما در مدل گشتاور روی دستگاه با تنظیم گشتاور میزان چرخاندن پیچ هارا تنظیم میکنیم . روی هر دو مدل بر روی بدنه خود شاخص هایی دارند که که با ارقامی پوشش داده شده با استفاده از آنها میزان گشتاور را تنظیم میکنید.  واحد اندازه گیری ترکمتر معمولا  با توجهه به استاندارد جهانی، نیوتن در متر است اما در نمونه های انگلیسی و آمریکایی واحد شاخص ترکمتر ، اینچ در پوند و یا فوت در پوند است.


انواع ترکمتر دستی

تنوع در این مدل از ترکمتر ها زیاد است و  برای هر موضوعی ترکمتر های خاص خود را دارد .

ترکمتر تقه ای

همانطور که از اسم این مدل مشخص است، در زمان چرخاندن پیچ ها هنگامی که به میزان گشتاور تنظیم شده روی ترکمتر میرسیم ،  یه صدای تقه یا ضربه را میشنوید که به شما هشدار  میدهد که به حد اکثر گشتاور مورد نظر رسیدید. از نمونه های با کیفیت این ابزار میتوان به ترکمتر های  تقه ای تی جی جی  با کدهای 7013025، 7024225 ،7053050،  7054340 ،  7014350 ، 7014210 و FD – 7024135 اشاره کرد.

ترکمتر کمرشکن

شاید انتخاب اسم این مدل از ترکمتر تعجب بر انگیز باشد ، اما واقعا متناسب با کارکرد همین ترکمتر انتخاب شده . به واسطه لولایی که در وسط ترکمتر قرار دارد هنگامی که عمل گشتاور به محدوده تنظیم شده میرسد، از همان لولا خم شده و اصطلاحاً از کمر میشکند.

ترکمتر عقربه ای یا  به اصطلاح ساعتی

نمونه دیگری از ترکمتر که اکثرا در مراکز صنعتی کاربرد دارد . در ساختار این ترکمتر عقربه ای روی بدنه قرار گرفته که میزان گشتاور وارد شده را نشان می دهد .

ترکمتر دیجیتال

این گشتاور سنج که ظاهری شبیه به ترکمتر عقربه ای دارد ، با این تفاوت که به جای حالت عقربه ای برروی بدنه یک صفحه دیجیتالی وجود دارد که  گشتاور دینامیکی اعمالی بر روی پیچ و مهره را روی صفحه نمایش دیجیتال خود نمایش می دهند . علاوه بر آن  امکانات دیگری مانند سنجش زاویه چرخش،ذخیره مقادیر اعمال شده و هشدار چراغ و لرزش جهت تنظیم میزان گشتاور یا زاویه را نیز شامل می شود . مدل ها و برند های مختلفی برای این محصول وجود دارد که در کارکرد آن نیز تاثیر گذار است . ترکمتر دیجیتال 110-10 راهسول یکی از نمونه های این ابزار است که میتوانید از امکانات آن استفاده کنید . 

زاویه سنج ترکمتر

شکل ظاهری این گشتاور سنج شبیه دماسنج و نوع کارکرد آن به این شکل است که زاویه سنج بین پیچ و ترکمتر قرار می گیرد و درصد خطایی که در ترکمتر وجود دارد را نشان میدهد و مقدار خطا توسط ترکمتر برطرف می شود .

آچار ترکمتر پیچ گوشتی

شکل کوچکی از ترکمتر های دستی که به شکل پیچ گوشتی است و با استفاده از اعداد موجود بر روی بدنه آن میتوانید میزان گشتاور را تنظیم کنید . یکی از محصولات با کیفیت در این مدل از ترکمتر آچار ترکمتر پیچ گوشتی تی جی جی مدل 02 -TJG S 34262 است که با استفاده از سری درایو ¼ و واحد اندازه گیری نیوتن بر متر به آسانی در بازو بسته کردن پیج های کوچک نقش دارد.

سری ترکمتر

یک سری کوچک که  پس از وصل شدن به بدنه جداگانه به اسم ترکمتر سری خور ، عمل گشتاور پیچ ها را به راحتی انجام میدهد . دلیل تولید این ابزار ایجاد درایو های مختلفی مثل درایو 2/1 و 4/1  است .

ترکمتر هیدرولیک

اگر برای گشتاور های بالا یا  گشتاور بر روی پیچ و مهره  در جاهای سخت به دنبال ترکمتر  هستید،  از ترکمتر های هیدرولیکی  استفاده کنید. گشتاور های ھيدروليک ابزارھايی ھستند که برای باز کردن يا بستن پيچ‌ھا و مھره‌ھا از يک مکانيزم با نيروی پيشران ھيدروليکی بھره می‌برند.

ترکمتر بادی

مانند ترکمتر هیدرولیک از این ترکمتر ها در گشتاور های بالا استفاده می شود . اصولا برای گشتاور های بالای 4 هزار تن و تا حد اکثر 80 هزار تن از این ترکمتر ها استفاده میکنند .

گشتاور روی پیچ گوشتی های بادی یا برقی

بر روی اکثر دریل ها و پیچ گوشتی های بادی  یا برقی ، حلقه تنظیم گشتاور وجود دارد. این حلقه یا همان ترکمتر در دریل به کاربر این اجازه را می‌دهد تا بتواند اندازه گشتاور را با استفاده از حلقه کنترل ترکمتر ، کنترل کند. حلقه تنظیم گشتاور در موقع بستن و سفت کردن پیچ قابل استفاده است.

چند مورد از گشتاورسنج های مختلف بر روی ابزار ها

ترکمتر پیچ گوشتی برقی

بر روی مدل های مختلفی از پیچ گوشتی های برقی مثل پیچ گوشتی برقی تک مدل DC6230PS  ، پیچ گوشتی برقی بی اس دی مدل 102LB و پیچ گوشتی برقی مستقیم هیپوتی مدل PH635S گشتاور سنج های با شماره های مختلف وجود دارد که با چرخاندن در جهت عقربه های ساعت و خلاف عقربه ساعت می توانید مقدار فشار را تنظیم کنید .

ترکمتر در دریل

تنظیم چرخش برای بستن پیچ ها به وسیله دریل توسط ترکمتر دریل یا همان نظام انجام میشود که در زمان پیچ کردن با سطوح مخصوصا کار روی چوب ،       کار خود را شروع میکند و در زمان کار هنگامی که به حد تنظیم رسید از  کار می افتد تا از هرز شدن پیچ یا شکستن چوب جلوگیری کند .

خرید آچار ترکمتر

شاید در بازار آچار های ترکمتر ارزان قیمتی را در بازار مشاهده کنید. فاکتور های مختلفی برای انتخاب یک گشتاورسنج مناسب وجود دارد . در ابتدا نوع کار  مورد نظر ، ابزار  هدف را مشخص میکند که چه ترکمتری را انتخاب میکنید . یکی دیگر از موارد  برند محصول است که حتما در کیفیت محصول نیز تاثیر گذار است . از بهترین برند های ترکمتر میتوان به برندهای تک ، هیپوی و بی اس دی اشاره کرد. استفاده از بهترین متریال ها در ساخت ،یکی دیگر از ویژگی هایی است که می تواند ما را در خرید یک ترکمتر مناسب کمک کند.   نوع و متریال  برای ساخت ترکمتر ها یکی دیگر از مواردی از که برای خرید ترکمتر اهمیت دارد .

در پایان

به صورت چکیده درباره انواع ترکمتر و انواع کار آنها برای شما کاربران عزیز صحبت شد . حتما اگر بیشتر از این مطالب نیاز به مشاوره بیشتر داشتید، میتوانید روی کارشناسان ما در مجموعه ابزاریست حساب کنید . همچنین برای مشاهده انواع ترکمتر های حرفه ای بازار به بخش ترکمتر و مولتی پلیر مراجعه بفرمایید.