0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
آچار های تخصصی تعمیرگاهی

 با آچار های تخصصی تعمیرگاهی بیشتر آشنا شوید

عموما آدم های به اصطلاح دست به آچار  برای انجام کارهای فنی روزمره ، نیاز به داشتن ابزار های اولیه مثل پیچگوشتی ، فازمتر ، انبر  و آچار دارند . ابزار هایی فوق العاده پرکاربرد که بودن آنها حتی در داخل وسیله نقلیه هم ضروری است . ما در این مقاله میخواهیم به یکی از دسته های ابزارآلات  یعنی آچار  صحبت کنیم .

 

کارایی آچار ها

 همانطور که میدانید آچار ابزاری است که برای مزیت مکانیکی در اعمال گشتاور برای چرخاندن اجسام مانند مهره ها و پیچ ها که بسته به کاربرد مورد نظر در اندازه ها و شکل های مختلف موجود است. فرم بدنه عمومی  آچار ها  اکثرا به یک شکل است . یعنی یک سر آن نری و یک سر مادگی  .

سر نری آچار ها به شکلی طراحی شده که دقیقا از کنار دور پیچ مورد نظر قرار میگیرد و به راحتی پیچ را باز و بسته میکند .

سری مادگی به صورت دایره ای تو خالی است که از بالا روی پیچ قرار گرفته و شروع به چرخاندن پیچ میکند .

آچارهای عمومی

ما به شکل اولیه آچار در بالا اشاره کردیم  ، اما شکل و کارایی آچار ها بسیار گسترده تر از اینهاست . از نمونه این آچار ها میتوان به چند مورد زیر اشاره کرد .

آچار گشتاور

ابزاری تخصصی که معمولاً در خودروسازی، هوانوردی و صنعتی استفاده می‌شود . کارکرد این آچار ، اعمال مقدار خاصی از گشتاور به یک بست مانند پیچ یا مهره است .  به این شکل که  آچار گشتاور را روی یک مقدار گشتاور مشخص تنظیم میکنیم  و زمانی که به آن مقدار رسید، آچار صدا یا کلیکی  از خود منتشر می کند که نشان می دهد گشتاور مورد نظر به دست آمده است. این  کار کمک می کند تا از سفت شدن پیچ  و مهره  اطمینان حاصل شود و از سفت شدن بیش از حد که می تواند باعث آسیب یا خرابی شود، جلوگیری می کند.

آچار قابل تنظیم یا همان آچار فرانسه

آچار قابل تنظیم که به عنوان آچار هلالی یا آچار قابل تنظیم نیز شناخته می شود، نوعی آچار با  یک فک متحرک که می تواند متناسب با اندازه های مختلف مهره، پیچ و مهره و سایر بست ها تنظیم شود. فک را می توان با کشیدن آن در امتداد یک چرخ دنده حلزونی حرکت داد و به آچار اجازه می دهد تا با اندازه های مختلف بست متناسب باشد. آچار قابل تنظیم یک ابزار همه کاره است که می تواند در طیف گسترده ای از کاربردها، از لوله کشی و تعمیر خودرو گرفته تا مونتاژ مبلمان مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که آچارهای قابل تنظیم برای کاربردهای با گشتاور بالا توصیه نمی‌شوند، زیرا ممکن است گوشه‌های بست را بلغزند یا گرد کنند و باعث آسیب آن شوند .

           

آچار ترکیبی

آچار ترکیبی یا به اصطلاح یک سر تخت و یک سر جغجغه ای  که طرف مادگی  آن  دارای اهرمی متحرک که به آن جغجغه ای میگویند و در طرف دیگر یک آچار باز است.  این آچار به کاربر اجازه می دهد تا به راحتی بین دو نوع آچار جابجا شود و آن را به ابزاری همه کاره برای کارهای مختلف تبدیل می کند. آچارهای ترکیبی در اندازه های مختلف برای جا دادن پیچ و مهره های مختلف وجود دارند و معمولاً در کارهای خودرویی و مکانیکی استفاده می شوند.

آچار آلن

آچار آلن یا  همان آچار شش ضلعی ، ابزار دستی کوچکی است که برای سفت کردن یا باز کردن پیچ ها با سر سوکت های شش گوش ، ستاره ای و ته گرد  استفاده می شود. آچارهایی به شکل  L  که در انتهای آن کلید شش ضلعی قرار دارد. آنها در طیف وسیعی از اندازه ها برای قرار دادن پیچ های مختلف شش ضلعی عرضه می شوند. آچار آلن معمولاً در مونتاژ مبلمان،  تنظیمات صنعتی و تولیدی برای ماشین آلات، تجهیزات و ابزارهایی که دارای پیچ های شش ضلعی هستند استفاده می شود.

این مدل از آچارهایی که در بالا  به آن پرداختیم ، برای اکثر مصارف عمومی کارایی دارد  . اما در بخش تعمیرگاهی ،  به دلیل تنوع  قطعات و دسترسی های سخت  ، کاربرد آچارها بسیار خاص تر و حرفه ای تر میشوند .  در ادامه به توضیح چند نمونه از این آچارهای مخصوص تعمیرگاهی میپردازیم .

آچار چاکنت

آچاری شیاردار با فک مستطیلی یا صاف  از جنس فولاد یا سایر مواد بادوام با دو مدل سری متحرک و سری پین دار است که روی تخت یا کناره های مهره یا پیچ قرار می گیرد. آچار چاکنت معمولاً در مصارف خودرویی و مکانیکی که فضا محدود است و سایر انواع آچارها ممکن است به درستی جا نشوند استفاده می شود. به صورت مخصوص هم برای باز کردن مهره های  مخروطی شکل که به آن  مهره های چاکنت  نیز گفته میشود ، استفاده میشود .

آچار کارتل روغن

نوعی  آچار تخصصی با 8 سری مربع شکل در سایزهای مختلف  که  برای برداشتن و جایگزینی شمع های تخلیه در تابه های روغن خودرو، تابه های انتقال و دیگر مخازن مایع استفاده می شود. این  آچار به گونه ای طراحی شده است که روی سر مربع یا شش ضلعی دریچه تخلیه قرار گیرد و دارای دسته ای برای اهرم است. آچار پلاگین تخلیه در اندازه های مختلف برای جا دادن سر شاخه های تخلیه مختلف موجود است و معمولاً از فولاد یا کروم وانادیوم بادوام ساخته می شود. ابزاری ضروری برای تعویض روغن و سایر تعمیرات معمول در وسایل نقلیه که برخی از آنها نیز دارای آهنربایی  هستند که به وسیله آن  براده های فلزی و سایر مواد زائد را از مایع حذف می کند.

آچار تنظیم تایم خودرو

یکی دیگر از آچار های اختصاصی خودرو آچار تنظیم تایم خودرهست که به دلیل اهمیت بالای تایم در ماشین ، استفاده از این ابزار حائز اهمیت است . این آچار جهت تنظیم و تعویض تسمه تایم خودرو مورد استفاده قرار میگیرد . این ابزار ازدو بخش تشکیل شده ، بخش اول برای تنظیم تایم میل سوپاپ در یک راستا و بخش دوم برای تنظیم تایم میلنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

آچار فیلتر روغن

آچار فیلتر روغن ابزاری است که برای حذف فیلتر روغن از موتور خودرو استفاده می شود. این آچار به گونه ای طراحی شده است که در اطراف فیلتر قرار می گیرد و چسبندگی ایمن را فراهم می کند و به شما این امکان را می دهد که به راحتی آن را بدون آسیب رساندن به فیلتر یا ریختن روغن به راحتی جا به جا کنید. انواع مختلف فیلتر روغن به انواع مختلفی از آچار نیاز دارند، بنابراین مهم است که برای خودروی خاص خود، آچار مناسب را انتخاب کنید.

حالا توضیح مختصری از چند مدل آچارهای فیلتر روغن را برای شما عزیزان در ادامه بیان میکنیم .

آچار فیلتر باز کن تسمه ای فلزی

 آچار فیلتر روغن را می توان از فلزات مختلفی از جمله فولاد و آلومینیوم ساخت. به طور مثال فولاد به دلیل استحکام و دوام یک ماده رایج برای آچار فیلتر روغن است. این می تواند نیروی مورد نیاز برای شل کردن یک فیلتر محکم را تحمل کند.  ولی آلومینیوم گزینه دیگری است که سبک وزن است، اما ممکن است به اندازه فولاد بادوام نباشد. آچار فیلتر روغن آلیاژی ترکیبی از دو یا چند فلز است که می تواند استحکام و دوام بیشتری را ایجاد کند. در نهایت، نوع فلز مورد استفاده برای آچار فیلتر روغن به سازنده و کاربرد خاصی که برای آن در نظر گرفته شده است بستگی دارد.

 

آچار فیلتر باز کن تسمه ای

مدل تسمه ای آچار فیلتر روغن نوعی آچار تسمه ای است که از تسمه انعطاف پذیر برای گرفتن و چرخاندن فیلتر استفاده می کند. این تسمه از یک ماده با استحکام بالا مانند نایلون ساخته شده است که در برابر کشش و پارگی مقاوم است. تسمه دور فیلتر پیچیده می شود و سپس دور دسته آچار محکم می شود و یک دستگیره مطمئن ایجاد می کند. مدل تسمه آچار فیلتر روغن برای استفاده در فیلترهایی که دسترسی به آنها دشوار است یا فاصله کمی دارند ایده آل است. همچنین برای فیلترهایی که بیش از حد سفت شده اند و به سختی با انواع دیگر آچارها جدا می شوند مفید است. مدل تسمه آچار فیلتر روغن برای استفاده آسان است و می توان آن را به تناسب طیف وسیعی از اندازه های فیلتر تنظیم کرد.

آچار فیلتر بازکن روغن سه پایه

آچار فیلتر روغن سه پایه ابزاری تخصصی است که برای حذف فیلترهای روغنی که در مکان های صعب العبور قرار دارند طراحی شده است. از سه بازو یا پا تشکیل شده است که می توان آنها را برای تناسب با اندازه های مختلف فیلتر تنظیم کرد. بازوها از مواد بادوام مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته شده اند که می تواند نیروی مورد نیاز برای شل کردن فیلتر محکم را تحمل کند. طراحی سه پایه به آچار اجازه می دهد تا به راحتی در فضاهای تنگ و زوایای نامناسب استفاده شود. پایه های آچار فیلتر روغن سه پایه در اطراف فیلتر قرار می گیرد و سپس برای ایجاد یک چسبندگی مطمئن تنظیم می شود. سپس از دسته آچار برای چرخاندن فیلتر و خارج کردن آن از محفظه استفاده می شود. 

آچار فیلتر بازکن روغن زنجیری

فیلتر بازکن زنجیری روغن ابزاری تخصصی  برای حذف فیلترهای روغن با استفاده از زنجیره ای قابل تنظیم که اطراف فیلتر قرار می گیرد . این ابزار شامل یک زنجیر که با استفاده از یک دسته محکم می شود و یک دستگیره ایمن ایجاد می کند. جنس زنجیر از یک ماده بادوام مانند فولاد  است که می تواند نیروی مورد نیاز برای شل کردن فیلتر محکم را تحمل کند. هنگامی که زنجیر در اطراف فیلتر سفت شد، از دسته برای چرخاندن فیلتر و خارج کردن آن از محفظه استفاده می شود. فیلتر بازکن زنجیره روغن برای استفاده در فیلترهایی که در فضاهای تنگ قرار دارند یا فاصله کمی دارند ایده آل است. همچنین برای فیلترهایی که بیش از حد سفت شده اند و با سایر انواع آچار به سختی جدا می شوند مفید است. استفاده از فیلتر بازکن زنجیر روغن آسان است و می توان آن را به تناسب طیف وسیعی از اندازه های فیلتر تنظیم کرد.

 

آچار فیلتر بازکن روغن کاسه ای

فیلتر بازکن کاسه ای ابزاری برای جدا کردن فیلتر روغن از محفظه آن که شامل یک دسته و مجموعه‌ای از فک‌ها است که در اطراف محفظه فیلتر قرار می‌گیرد و به کاربر این امکان را می‌دهد که محفظه را به راحتی بگیرد و فیلتر را بچرخاند. درب بازکن فیلتر روغن کاسه اغلب توسط مکانیک ها یا علاقه مندان به DIY استفاده می شود که نیاز به تعویض روغن خودروی خود دارند و می خواهند از آسیب دیدن فیلتر یا محفظه جلوگیری کنند. این یک ابزار ساده و در عین حال موثر است که می تواند در زمان کار بر روی ماشین باعث صرفه جویی در زمان شود.

 

آچار پمپ بنزین

وسیله ای اگر قصد  باز کردن درجه داخل باک خودرو را دارید حتما به آچار پمپ بنزین احتیاج پیدا میکنید . با استفاده از این وسیله می توان به راحتی و بدون آسیب دیدن مهره نگه دارنده پمپ بنزین آن را باز و بسته نمود. شما میتوانید به راحتی زبانه های آچار را روی شیار درب باک قرار داده و آن را به راحتی بچرخانید .

آچار مخصوص باز کردن کانکتور های الکتریکی خودرو

در واقع این یک نمونه یک مجموعه 23 عددی از آچار های تخصصی است که برای جدا کردن اتصال دهنده های الکتریکی یا به اصطلاح فیوزها استفاده میشود .

 سخن آخر

با شناخت درست از ابزار های مختلف ، میشوند میزان کارایی را به شدت افزایش داد . یعنی زمانی که به صورت دقیق ابزار های تخصصی در هر بخش را بشناسیم ، میتوانیم زمان و کیفیت انجام کار را بالا ببریم . حتما شما کاربران حرفه ای عزیز در مورد اکثریت ابزار آلات شناخت کافی دارید . با این حا به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم از دسته بندی های مختلف سایت ابزاریست به خصوص بخش ابزار های تخصصی تعمیر گاهی و به ویژه  دسته بندی آچار های  تخصصی دیدن فرمایید .