0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
نحوه آب بندی کردن سوپاپ خودرو

آشنایی با نحوه آب بندی کردن سوپاپ خودرو

 حتما اصطلاح آب  بندی  برای  قسمت های مختلف ماشین را  زیاد شنیده باشید . یکی از آن مدل های آب بندی ، آب بندی سوپاپ خودرو است.

کارکرد سوپاپ

سوپاپ ها یکی اجزای مهم در موتور و در بخش سیلندرها  به حساب می آیند که با کنترل ورودی و خروجی سیلندر ها ، به اصطلاح شاه راه تنفس ماشین را احیا می کنند . در واقع مانعی بر بروز مشکلاتی مثل جوش آوردن ماشین و مصرف بیش از حد ماشین میشود .

اما برای این که سوپاپ ها به درستی به وظیفه خود عمل کنند باید  هم از بابت ظاهری و هم از بابت قرار گیری روی سیلندر به شکلی باشند که اجازه نفوذ هر سیالی را به داخل سیلندر بگیرد . به همین منظور هم شکل ظاهری و هم جای قرار گیری آن به صورت مخروطی ساخته شده است .

 

چه زمانی به آب بندی سوپاپ نیاز است ؟

معمولا پس از باز کردن سرسیلندر، با یک نگاه دقیق به بخش سوپاپ ها و جایگاه آنها میتوان به آب بندی بودن یا نبودن سوپاپ پی برد . معمولا آب بندی نکردن سوپاپ ها باعث بروز دو مشکل میشود .

  • پیدا شدن عیوب مکانیکی در سوپاپ
  • وجود  رسوب و خاکستر در بخش های دور سوپاپ و نشیمنگاه سوپاپ

 

شما با استفاده از ابزار آب بندی سوپاپ و روش استفاده از آن که در ادامه به آن میپردازیم  ، می توانید این مورد را برطرف کنید .

 

انواع سوپاپ آب بندی

برای آب بندی سوپاپ می توانید از دو ابزار چوب آب بندی سوپاپ و دستگاه برقی آب بندی سوپاپ  استفاده کنید .  

 

 چوب آب بندی سوپاپ

 

یکی از مشکلاتی  که برای سوپاپ های خودرو ها معمولا پیش میاد ، نشت روغن به داخل سوپاپ هاست . حتما باید در هنگام نصب و یا تعویض سوپاپ از تمیز بودن سوپاپ و به اصطلاح نشیمنگاه آن اطمینان حاصل کرد .  

طرز استفاده از چوب آب بندی سوپاپ

 

  1. ابتدا سوپاپ ها را از جای خود بردارید و با یک برس سیمی از جنس برنج ، رسوبات کربن را از روی آن پاک کنید .
  2. پس از اطمینان از تمیز بودن سوپاپ و نشیمنگاه ، مقدار کمی خمیر آسیاب روی سطح شیر پخش میکنیم .
  3. اکنون به سادگی چوب آب بندی سوپاپ را با مالیدن آن بین دستان خود بچرخانید . تا زمانی این چرخش را انجام دهید که  صدای زنگ زدگی اولیه به یک صدای صاف یکنواخت تبدیل شود . هنگامی که نوع صدا تغییر کرد، چوب آب بندی  را بلند کنید و دوباره خمیر را در اطراف سطح آن  پخش کنید.
  4. این عمل را تا براق  شدن سطح سوپاپ و نشیمنگاه ادامه دهید  تا هیچ نشانه ای از لکه روی آنها  وجود نداشته باشد.  در صورت اطمینان  از تمیز بودن سوپاپ و سری ، مجموعه های سوپاپ را نصب کنید .

دستگاه برقی آب بندی سوپاپ

کارکرد این دستگاه دقیقا مانند نمونه چوبی خود است با این تفاوت که سرعت و دقت آب بندی را افزایش میدهد . از نمونه های معروف این محصول میتوان  به دستگاه آب بندی سوپاپ خودرو راهسول  اشاره کرد .

روغن سنباده

همانطور که در قسمت بالا توضیح داده شد ، یکی از مواردی که در بخش آب بندی بسیار حائز اهمیت است ، کرم یا روغن سنباده است . دارای ترکیبات روغن و دانه های ریز سنباده در سه نمونه نرم ، زبر و خیلی زبر در بازار موجود است .

وجود این سه نمونه بی دلیل نیست . در واقع هرچه قدر مشکل سوپاپ بیشتر باشد ، میزان زبری روغن نیز باید بیشتر باشد .

 

خرید آب بندی سوپاپ

با توجه به مطالبی که در قسمت بالا بیان شد ، اهمیت استفاده از این ابزار در بخش سیلندر کاملا مشخص است . چه ابزار کیفیت و ماندگاری این  ابزار بسیار پرکاربرد برای تعمیرگاه ها اهمیت بسیاری دارد . به همین خاطر ما در مجموعه ابزاریست در بخش ابزار آلات تعمیرگاهی توانسته ایم آسودگی خاطر در خرید این محصولات را با ارائه بهترین کیفیت و رقابتی ترین قیمت برای شما عزیزان فراهم کنیم .