0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
انواع تراز و کاربرد آن

با انواع تراز و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید

اگر بخواهیم یک توضیح مختصر راجع به تراز های اندازه گیری بدهیم ، این ابزار کنترل و اندازه گیری اختلاف سطوح چه به صورت افقی یا به اصطلاح تراز و چه به صورت عمودی یا به اصطلاح شاغول را انجام میدهد . نوع تراز ها متفاوت است و با توجه به نوع صنعت مورد نظر مثل نجاری ، سنگ تراشی ، نقشه برداری و صنعت فیلم برداری ، کارایی آن نیز متفاوت است .

انواع تراز

در اکثر  تراز های موجود در بازار یک سری از موارد مشترک است . به طور مثال در بخش بدنه قطعاتی مثل کپسول، ، پیچ اتصال،قاب،  پیچ تنظیم یا  محافظ استوانه در تمامی تراز ها موجود است .این ابزار معمولاً از یک میله یا قاب مستقیم تشکیل شده است که روی سطح مورد نظر قرار می گیرد. در داخل قاب، حباب کوچکی وجود دارد که در امتداد یک ویال یا لوله حرکت می کند. حباب طوری طراحی شده است که زمانی که سطح آن تراز یا شاقول است به سمت مرکز ویال حرکت کند، که نشان می دهد سطح به درستی تراز شده است.

 

انواع مختلفی از ابزارهای تسطیح وجود دارد، از ابزارهای دستی یا جیبی گرفته تا ابزار اندازه گیری بزرگتر و پیچیده تر. برخی از ابزارهای تراز کردن نیز ممکن است دارای عملکردها یا پیوست‌های اضافی باشند، مانند سطوح لیزری که می‌توانند یک خط مستقیم را بر روی یک سطح نشان دهند، یا سطوح دیجیتالی که زاویه سطح را در یک بازخوان دیجیتال نشان می‌دهند. با این حال یک سری قابلیت های منحصر به فرد ، باعث تفکیک در کارایی این ابزار میشود . در ادامه به این موارد میپردازیم .

 

تراز صنعتی

تراز هایی تخصصی که به مدل چهار گوش و برند بتا ( Beta 1699Q)  در بازار موجود است .  این ابزار دارای دو ضلع افقی و دو ضلع عمودی و یک استوانه شیشه ای همراه با مایع در یک ضلع افقی است . بدنه این دستگاه از چدن با دو پایه منشوری و دو پایه تخت زمینی و دو ویال نشکن برای چک کردن سطوح مربعی و دستگاه ها به کار می آید .

تراز تخت بتا (1699BETA L/1)  با بدنه چدنی با پایه منشوری زمینی و دو ویال نشکن برای چک کردن تراز دستگاه های صنعتی به کار می آید .

 

تراز جیبی یا تک حباب

 تراز های کوچک تک جهته یا تک حباب که به راحتی قابل حمل هستند . جنس بدنه این تراز ها معمولا از چوب یا فلز یا آهن است که کیفیت مدل فلزی آن به مراتب بیشتر است . در بدنه این ترازها ،  استوانه حبابی با مایع قرار دارد که مخصوص کنترل شیب عرضی یا افقی سطح است . اگر قابلیت درج بودن نیز داشته باشد ، میتوان از آن برای اندازه گیری شیب سطوح نیز استفاده کرد .

تراز چند جهته

تراز چند جهته یا همان تراز کلاسیک که  برای موارد ساختمانی مانند چیدن دیوار استفاده می ‌شود.  با بدنه ای از جنس  آلومینیومی یا پلاستیکی با  دو یا سه کپسول است که  در دو انتهای خود ضربه‌ گیر پلاستیکی دارد.

تراز لیزری

تراز لیزری دستگاهی برای پرتاب کردن یک خط یا صفحه نور دقیق و تراز بر روی یک سطح که معمولاً در ساخت و ساز و سایر کاربردها که در آن تراز یا تراز دقیق مورد نیاز است استفاده می شود. سطوح لیزری بسیار دقیق و دقیق که تراز کردن با آن  بسیار ساده تر و  سریعتر از سطوح حباب سنتی است. 

سطوح لیزری دارای یک آونگ داخلی یا مکانیزم دیگری است که تضمین می کند که پرتو لیزر در جهت عمودی تراز یا شاقول یا در مورد سطح افقی  تراز است. همچنین سطوح لیزری می‌توانند پرتوهای متعددی را پرتاب کنند که امکان تراز کردن پیچیده‌تر را فراهم می‌کند.

روش استفاده از تراز لیزری

استفاده از تراز لیزری نسبتاً ساده است. دستگاه بر روی سه پایه نصب می شود یا بر روی یک سطح نصب می شود و شخص پرتو لیزر را در سطح مورد نظر یا خط شاقول تراز می کند. هنگامی که پرتو لیزر تراز شد، کاربر می تواند به سادگی پرتو را در امتداد سطح در حال تراز کردن دنبال کند و مطمئن شود که سایر اشیاء یا سازه ها نیز مطابق با آن تراز هستند.

تراز لاستیک خودرو 

این مدل از تراز برای تنظیم مناسب زاویه چرخ تنظیم شده طراحی است. شما می توانید به راحتی و به سرعت زوایای چرخش فرمان را اندازه گیری کنید. علاوه بر این، هنگامی که زوایای تراز با هم تغییر کرده اند، می توانید مناسب ترین زاویه تناسب چرخ را که توسط سازنده تنظیم شده است، دریافت کنید.

خرید تراز 

میزان اهمیت ابزار های تراز به اندازه ای است که میتوان گفت در صورت نبود آن ها ، تمامی پروژه ها کلان مثل ساختمان سازی و ساخت دستگاه ها و چه موارد کوچک مثل کارگاه های چوبی ، مجسمه سازی و غیره ، دچار مشکلات اساسی میشوند . پس یک انتخاب دقیق و متناسب با نوع نیاز پروژه برای خرید تراز لازم است . پس به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم از بخش دسته بندی ترازها دیدن فرمایید . مجموعه ابزاریست با وجود مشاوران تخصصی ابزار به شما عزیزان برای انتخاب بهترین گزینه و استعلام مناسب ترین قیمت در هر برندی  کمک میکند .